Czy olej palmowy jest zdrowy?

Czy olej palmowy jest zdrowy?

Tak duża część debaty na temat oleju palmowego koncentruje się wokół tego, czy jest on dobry dla środowiska, że ​​łatwo jest przeoczyć inne ważne pytanie: czy olej palmowy jest dobry dla Ciebie?

Profil odżywczy oleju palmowego jest bardzo podobny do innych olejów kuchennych. Jedna łyżka stołowa zawiera około 120 kalorii i 14 gramów tłuszczu ogółem, w tym 7 gramów tłuszczów nasyconych, 5 gramów tłuszczów jednonienasyconych i 1,5 grama wielonienasyconych.

To jest podobne do innych olejów jadalnych, chociaż różnią się one rodzajem zawartych w nich tłuszczów. Olej palmowy zawiera więcej tłuszczów nasyconych niż oliwa z oliwek (i mniej więcej tyle samo co masło), ale mniej niż inne oleje tropikalne, takie jak olej kokosowy.

Olej palmowy może obniżyć poziom cholesterolu

Olej palmowy zawiera jednonienasycone i wielonienasycone tłuszcze, o których wiadomo, że są korzystne dla zdrowia. Zawiera również tłuszcz nasycony, który jest powiązany z problemami sercowo-naczyniowymi, ale badania wykazały, że „olej palmowy nie stwarza zwiększonego ryzyka chorób układu krążenia”, gdy jest spożywany w ramach zbilansowanej diety.

Olej palmowy nie zawiera również cholesterolu, woskowatej substancji, która może zwiększać ryzyko chorób serca. Istnieją nawet dowody na to, że dieta zawierająca olej palmowy może faktycznie obniżyć poziom cholesterolu: w badaniu klinicznym z 2015 roku opublikowanym w czasopiśmie Food and Function zarówno olej palmowy, jak i oliwa z oliwek obniżyły poziom cholesterolu o 15 procent.